Obowiązkowe oświetlenie roweru – co obejmuje?

Kategoria: Blog

Rower, który włącza się do ruchu drogowego, podlega przepisom prawa dokładnie tak samo, jak inne pojazdy. Jeśli więc nie masz ochoty na mandat, upewnij się, że Twój rower spełnia kryteria  zawarte w polskich przepisach. W jakie oświetlenie musisz się wyposażyć?

 

Przepisy drogowe precyzyjnie określają, jak powinno wyglądać oświetlenie roweru, gdy jeździmy po zmroku, w tunelu lub przy ograniczonej widoczności. Niestety nie mamy tu pełnej dowolności w wyborze kształtów czy kolorów świateł i odblasków. Na szczęście, ustawodawca przewidział też pewien margines dowolności na inwencję samych rowerzystów.

 

  1. Obowiązkowe lampki rowerowe

Zanim ruszysz w drogę, upewnij się, że twój rower spełnia podstawowe wymagania dotyczące obowiązkowego oznakowania. Przede wszystkim rower musi być wyposażony w co najmniej jedno światło przednie, w kolorze białym lub żółtym, świecące w sposób ciągły lub migające. Z tyłu musisz umieścić czerwone światło odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt oraz, również czerwoną, lampkę pozycyjną. Wspomniany kolor żółty nie może mieć dowolnego odcienia – ustawodawca określa, że musi to być barwa żółta selektywna, czyli taka, jaką stosuje się w samochodach w przednich światłach mijania. Określenie to zostało wprowadzone, by odróżnić ten odcień żółtego od tak zwanego żółtego samochodowego, stosowanego w kierunkowskazach.

  1. Odblaski na szprychy i pedały

Barwa żółta samochodowa również ma zastosowanie w rowerze. W tym kolorze muszą być odblaski, jakie umieszcza się w pedałach (co ciekawe, nie są one obowiązkowe, ale jeśli się na nie zdecydujemy, powinny mieć właśnie taką barwę). To samo dotyczy kół. Jeśli zdecydujemy się montować odblaski na szprychach, przepisy określają, że musimy założyć przynajmniej cztery (po dwa z przodu i z tyłu, skierowane w lewo i w prawo) i muszą one mieć barwę żółtą samochodową.

 

Przedni odblask jest nieobowiązkowy, ale jeśli się na niego zdecydujemy, musi to być odblask w kolorze białym. Oba odblaski, przedni i tylny, powinny być widoczne, przy oświetleniu światłem drogowym, w nocy i przy dobrej przejrzystości powietrza, z odległości przynajmniej 150 metrów.

 

Nie wolno montować lampek czerwonych z przodu ani białych z tyłu! Mogłoby to wprowadzić kierowców w błąd o potencjalnie tragicznych konsekwencjach, łatwo byłoby bowiem pomylić wówczas kierunek, w którym rower jedzie. Światła w rowerze nie są obowiązkowe podczas jazdy w dzień, możemy więc zdecydować się na zdejmowalne lampki na baterie lub dynamo, i wozić je na przykład w plecaku.

 

Odblaskowe gadżety dla chętnych

Poza opisanymi ograniczeniami, zabezpieczenie roweru leży w naszej gestii. Możemy zdecydować się na odblaskowe gadżety, pełniące także funkcję ozdobną, takie jak pasek odblaskowy na oponie lub kole i dowolna liczba odblasków na szprychach. W ten sposób nadamy naszemu jednośladowi indywidualny charakter.

 

By zwiększyć swoje bezpieczeństwo, możesz przy kierownicy, na ramie lub na bagażniku umieścić jedną lub kilka opasek zaciskowych . Popularne są też rękawy odblaskowe montowane na ramie roweru. Szerzej o odblaskach dla rowerzystów pisaliśmy tutaj.

 

Podróżując w nocy, nie zapomnij o kamizelce odblaskowej  która znacząco zwiększy twoją widoczność. Lekkie i tanie kamizelki występują dziś w wielu formach i kształtach, dzięki czemu łatwo je założyć na każdą garderobę, a po dojechaniu na miejsce – zwinąć i schować do kieszeni. Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo leży głównie w Twoich rękach!